Vi utför alla typer av behandlingar

Vanlig och allmän tandvård

Läs mer om våra behandlingar

Allmän tandvård

Att ha tänder som både fungerar och är friska bidrar till god livskvalité. Med regelbundna undersökningar, instruktioner och profylax kan du känna dig trygg. Hos oss är du i goda händer och vi hör av oss när det är dags för ett besök.

Rotbehandling

Långvarig obehandlad karies kan leda till att den mjuka vävnaden i tanden, pulpan, blir inflammerad eller infekterad. Då kan man inte längre laga hålet utan måste göra en rotfyllning. Behandlingen innebär att tandläkaren tar bort pulpan i tanden och sedan fyller rotkanalerna. Vi utför rotbehandling under lokalbedövning. Det finns alltså ingen anledning att vara orolig för att det ska göra ont.

Implantat

Ett tandimplantat är en konstgjord tandrot som placeras i käkbenet och består av antingen titan eller keramiskt material. På implantatet byggs sedan en tand i form av en krona eller bro. Tandimplantat kan vara ett alternativ för personer som har tappat en tand eller tänder på grund av parodontal sjukdom, en skada eller annan anledning.

Estetisk tandvård

Missfärgningar, mellanrum och fula fyllningar går att komma till rätta med. Idag kan tandvården erbjuda skalfasader. En skalfasad är ett tunt skal, antingen gjort i keramiskt material eller i komposit. Det framställs individuellt för varje patient och tand. Passformen blir därför perfekt. Till en porslinsfasad använder vi oss utav digitalt avtryck och scannar tanden som är tillslipad. Efter det får du som patient se hur fasaden ser ut på en skärm innan vi tillverkar den på kliniken.

Tandblekning

Din tandläkare eller tandhygienist tar ett tandavtryck för att tillverka en anpassad blekningsskena. En gel appliceras i den tunna, bekväma skenan som placeras på dina tänder. När du bleker bryts karbamidperoxiden ner till fritt syre som tränger in i emaljen och dentinet (den vävnad som finns under emaljlagret). Det fria syret bleker de missfärgade ytorna, och färgen på tanden har helt enkelt gjorts ljusare. Strukturen på tanden påverkas inte.

Tandhygienistbehandling

Vi utför tandsten borttagning med ultraljud eller handinstrument. Ultraljud avlägsnar effektivt tandsten genom att vibrera bort den. Ultraljud eliminerar också bakterier och biofilm som finns inuti tandstenen. Med handinstrument avlägsnar vi tandstenen manuellt genom skrapning. Ibland behöver man kombiera de två metoderna för bästa effekt.